×
×

اجرای تیرچه پیش‌ ­تنیده

  • کد نوشته: 38755
  • ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
  • دیدگاه‌ها برای اجرای تیرچه پیش‌ ­تنیده بسته هستند
  • به گزارش بازسازی ساختمان : باید گفت که هزینه‌ی­ اجرای تیرچه در سقف، به بهای سایر مصالحی که در ساختمان‌­سازی برای اجرای تیرچه‌ پیش تنیده­ لازم است بستگی دارد نه به اجرای تیرچه در سقف های ساختمانی و همچنین تهیه و اجرای بلوک‌های بتنی، ­بتن‌ریزی و آرماتور­ هم موارد وابسته به این هزینه ها است. لازم به […]

    اجرای تیرچه پیش‌ ­تنیده

    به گزارش بازسازی ساختمان : باید گفت که هزینه‌ی­ اجرای تیرچه در سقف، به بهای سایر مصالحی که در ساختمان‌­سازی برای اجرای تیرچه‌ پیش تنیده­ لازم است بستگی دارد نه به اجرای تیرچه در سقف های ساختمانی و همچنین تهیه و اجرای بلوک‌های بتنی، ­بتن‌ریزی و آرماتور­ هم موارد وابسته به این هزینه ها است.

    لازم به ذکر است که بتن‌­ریزی درجای سقف از عوامل دیگری است که قیمت آن در هزینه‌ی­ اجرای تیرچه­ پیش ­تنیده موثر می­باشد. همچنین جالب است بدانید قیمت اجرای تیرچه­ پیش ­تنیده که در ساخت و ساز سازه‌­های ساختمانی به نامهای ­تیرچه‌ی پیش فشرده و یا اشپینت معروف ­می‌باشد نسبت به ­بقیه‌ی ­سقف‌­ها در حدود 15 تا 30 درصد مقرون به ­صرفه‌تر بوده و در اجرای ­دهانه‌های­ بزرگ که عموما در حدود 8 الی 10 متر می‌باشد­ تا پنجاه درصد کمتر از سایر ­سقف‌ها­ میباشد. اکثر ­پیمانکاران­ و معماران ساختمان با اجرای تیرچه­ پیش‌ ­تنیده‌­ی صنعتی که تا حدودی مشابه اجرای تیرچه‌های خرپایی­ است آشنایی دارند.

    وزن تیرچه‌های خرپایی­ در هنگام نصب نسبت به تیرچه‌های پیش‌ تنیده­ کم­تر میباشد. بنابراین برای نصب ­تیرچه‌های مذکور که طبیعتا­ وزن بیش­تری دارند از جرثقیل استفاده می­شود. وزن بالای تیرچه­ پیش ­تنیده در مقایسه با سایر انواع تیرچه‌­­ها به این دلیل است که بتن آن در کارخانه‌ی­ سازنده ریخته شده است. به همین دلیل کیفیت آن بالاتر از انواع تیرچه‌هایی است که بتن آن درجا ریز ­می‌باشد­. و باید توجه داشته باشید وجود بتن بیش­تر در ساخت تیرچه‌­های پیش ­تنیده نسبت به انواع دیگر تیرچه‌­ها سبب صرفه ­جویی در مصرف بتن شده است که این هزینه‌ی­ صرفه ­جویی می­تواند برای استفاده از جرثقیل بکار رود همچنین لازم به ذکر است که هزینه‌ی­ نصب این نوع تیرچه بالاتر از سایر تیرچه‌­ها می­باشد.

    بررسی آیین نامه اجرایی تیرچه­ پیش ­تنیده

    محاسبات مربوط به این نوع تیرچه یکی از عوامل مهم اجرای تیرچه پیش تنیده­­ میباشد. تقریبا از یک قرن پیش این نوع از ­تیرچه‌ها در اجرای سقف ­ساختمانها­ نقش موثری داشته است. و بهره­گیری از این نوع تیرچه در سال­های اخیر روند افزایشی داشته است. قوانین و ضوابط استاندارد استفاده از این نوع تیرچه‌ها­ نیز مانند سایر تیرچه‌های­ از پیش ساخته در متن آیین نامه‌های­ اجرایی مربوط به ساخت وساز در داخل و خارج کشور آمده است. حال برخی از مفاد این آیین ­نامه‌ها­ را برای شما همراهان گرامی بیان می­کنیم.

    از اصلی‌ترین­ مفاد آیین ­نامه‌های­ مذکور در خصوص محاسبات تیرچه‌­های پیش ­تنیده الحاقیه‌­ی آبا است. که در نشریه‌ی ­شماره‌ی 250­ توضیحات لازم در این خصوص ارائه گردیده است. قوانین و ضوابطی که در این نشریه بیان شده است. افت‌های­ بلند مدت و کوتاه مدت تیرچه­ پیش‌ تنیده، ­روش‌های­ پیش ­تنیده شدن و محاسبات مربوط به قطعات بتنی پیش ­تنیده و همچنین مقاومت و استحکام این نوع تیرچه‌ها و مسائل ­متفرقه‌ی­ دیگری می­باشد.

    مجددا الحاقیه‌ی دیگری ­مبنی‌­بر همین موضوع در نشریه‌ی ­شماره‌ی 388­ درج و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که یک سری از قوانین و ضوابط و اصول و مبانی طراحی مرتبط با ساخت این نوع تیرچه را توضیح داده است. همچنین در نشریه‌ی­ شمارهی 82 در مورد اجرای ­سقف‌ها­ به ­وسیله‌ی تیرچه و بلوک موارد ­آیین‌­نام‌های­ ذکر گردیده است. که در این نشریه راه­کارهای تست و آزمایش تیرچه ­ پیش ­تنیده شامل مشخصات و ویژگی‌­های مکانیکی و هندسی بیان شده است. همچنین در این نشریه در مورد این ویژگی‌­ها مفصلا بحث شده است.

    حال به بیان شش مورد از مزایای تیرچه­ پیش ­تنیده برای شما عزیزان می­پردازیم:

    • در تیرچه‌های­ پیش ­تنیده نیروی فشار از ترک خوردگی بتن‌ها­ جلوگیری می­کند که این مورد موجب طول عمر بیش­تر ساختمان می­گردد. و باعث پیشگیری از ایجاد ­ترک‌ها­ در هنگام نازک کاری زیر سقف‌­ها می‌­شود.
    • قیمت تمام شده‌ی­ تیرچه­ پیش ­تنیده در مقایسه با تیرچه‌های معمولی تا حدود 50­ درصد کم­تر می‌­باشد.
    • قابلیت اجرای سقف با دهانه­ بلند تا حدود دوازده متر.
    • وجود حجم بسیار زیادی از بتن در قسمت بالای تیرچه­ پیش ­تنیده موجب پر کردن فضای خالی بین بلوک‌های سقفی ­می‌گردد­. و باعث کاهش حدود 25 درصد از حجم بتن‌­ریزی می‌شود­. که این عامل موجب کاهش هزینه پمپاژ و تهیه بتن درجاریز می‌­گردد.
    • تیرچه‌های­ پیش‌ ­تنیده دارای گواهی­نامه از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعت در ایران هستند.
    • حدود 50 درصد از عملیات شمع‌بندی­ به ­دلیل اینکه این نوع تیرچه تا دهانه‌ی هفت متر نیاز به اجرای یک ردیف ­شمع‌­بندی در قسمت کلاف‌های­ عرضی دارد کاهش می‌­یابد.

     

     کلام پایانی

    ما در مطالب این صفحه درباره اجرای تیرچه‌­های پیش ­تنیده سخن گفتیم و در این باره مطالب مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دادریم و اینک در آخر امیدواریم این مطالب گرداوری شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

    توجه : این مطلب آگهی تبلیغات، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.