×
×

آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

  • کد نوشته: 6065
  • ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
  • دیدگاه‌ها برای آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟ بسته هستند
  • آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟ آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟ با بهره برداری از اوایل دوران روم در ساختمانهای تقریباً در هر مقیاس ، فکر کردن به بنایی که حداقل یک عنصر بتنی نداشته باشد تقریباً غیرممکن است. در حقیقت ، این ماده به دلیل تطبیق پذیری ،مقاومت ، سهولت در کار ، […]

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟ با بهره برداری از اوایل دوران روم در ساختمانهای تقریباً در هر مقیاس ، فکر کردن به بنایی که حداقل یک عنصر بتنی نداشته باشد تقریباً غیرممکن است. در حقیقت ، این ماده به دلیل تطبیق پذیری ،مقاومت ، سهولت در کار ، دسترسی ، دسترسی به زیبایی شناسی و سایر عوامل پر کاربردترین ماده ساختمانی در جهان است. در عین حال ، تولید آن نیز یکی از مهمترین آلاینده های موجود در جو است ، عمدتا به این دلیل که صنعت سیمان حدود ۸٪ از کل انتشارات دی اکسید کربن (CO2) را منتشر می کند.

    بتن علاوه بر تولید شدید ، ماده ای بسیار سفت و سخت ، سنگین و مرکب از سیمان ، آب ، سنگ و ماسه است. بنابراین ، آیا می توان پس از تخریب ، استفاده از بتن پایدار را ادامه داد و دفع آن را به عنوان زباله های ساده و بارگذاری بیش از حد زباله ها حذف کرد؟

    پاسخ سریع بله است – حتی اگر دقیقاً ساده نباشد ، می توان از زباله های بتونی برای ساخت قطعات ساختاری جدید ، حفظ خصوصیات اساسی مقاومت و مقاومت بتن استفاده کرد. اول ، درک این نکته ضروری است که استخراج ماسه و ماسه سنگهای کوچک و بزرگ بتن به ترتیب تأثیر زیادی بر محیط زیست می گذارد ، حتی اگر از آنها در محلی بهره برداری شود.

    اگرچه سیمان بیشترین مقدار دی اکسید کربن را در طول تولید نسبت به مواد مشابه آزاد می کند ، اما حفظ منابع طبیعی با کاهش شن و استخراج شن و ماسه در حال حاضر یک مزیت بزرگ زیست محیطی خواهد بود ، به خصوص اگر روزانه میزان بتن تولید شده در جهان را در نظر بگیریم.

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    در عمل ، پس از تخریب قطعات سازه ای ، خرد کردن بتن در ماشین های مخصوص امکان پذیر است تا قطعات بعداً با اندازه طبقه بندی شوند. فلزاتی مانند میلگردها نیز پذیرفته می شوند ، زیرا می توان با آهنرباهای بزرگ از یکدیگر جدا شد و در نهایت بازیافت شد. فقط بتن های دارای مواد آلوده مانند رنگدانه ها ، سولفات کلسیم ، کلریدها و روغن ها می توانند آسیب ایجاد کنند و بنابراین نباید از آنها به عنوان ماده اولیه استفاده شود.

    هر زمان ممکن باشد ، موثرترین روش بازیافت ، انجام خرد کردن در محل است که باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز و آلودگی هایی می شود که در هنگام حمل مواد به داخل کارخانه و از داخل کارخانه تولید می شود.

    در حدود ۶۰٪ از آنچه خرد شده است می تواند برای فرآیندهای کم کاری دوچرخه سواری (بازیابی مواد با محدوده استفاده محدودتر از مواد اصلی) مورد استفاده قرار گیرد.

    این قطعات می توانند به عنوان مواد پایه برای سازه هایی مانند جاده ها استفاده شوند. همچنین ممکن است که سنگدانه های باقی مانده از سنگ شکن ها با احترام به گلانومتری مشخص شده در پروژه ، جایگزین شن موجود در بتن شود. یعنی به جای سنگهای طبیعی از بتون خرد شده استفاده می شود. در حال حاضر قوانینی وجود دارد که با استفاده از بتن بازیافت شده و ملاحظات مهم برای روند کار روبرو است. به عنوان مثال ، دستورالعمل کمیته بتن سازه آلمان (DAfStb) ، میزان نسبت مصالح بازیافتی را ۴۵٪ تعیین می کند.

    در سال ۲۰۰۶ ، آزمایشات مواد در سوئیس نشان داد که بتن با کیفیت بالا حتی با استفاده از بیش از ۹۰٪ مصالح ساخته شده از قراضه تولید می شود. [۱] بتن حاصل از آن خصوصیات ساختاری بسیار مشابه نمونه سنتی را حفظ می کند.

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    آیا بازیافت بتن امکان پذیر است؟

    اگرچه استفاده مجدد از سنگدانه ها برای تولید سازه های بتونی جدید قابل تحسین است ، اما لازم به ذکر است که این یک چرخه بسته برای بازیافت مواد نیست ، زیرا ساختار جدید بدون اضافه کردن سیمان بیشتر ،  شن و ماسه نمی تواند از بتن خرد شده ساخته شود. اب. در حقیقت ، مطالعات انجام شده در سوئیس نشان داده اند که استفاده از سنگهای بازیافتی ممکن است موجب صرفه جویی در مواد اولیه غیر زنده (ماسه شن) شود ، اما می تواند باعث افزایش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای شود ، اگر به دلیل داشتن درجه خالی بیشتر ، سیمان بیشتری برای تولید استفاده شود. بتن [۱].

    وقتی به موضوع پایداری نزدیک می شویم ، مهمترین چیز درک بیشتر متغیرها و عواملی است که بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارد. محققان زیادی وجود دارند که بتن را به یک ماده پایدار تر تبدیل کرده اند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.